Lets Read

Etika berpakaian ke Pejabat

Mungkin perkara ini nampak remeh, tetapi sebenarnya penting. Sebagai pekerja, etika berpakaian ketika di pejabat membawa imej syarikat. Ada pelanggan yang mungkin kurang senang jika melihat anda berpakaian berlebihan atau selekeh. Oleh itu penting untuk anda tahu etika pemakaian ke pejabat yang betul.  

  1. Ketahui kod pemakaian pejabat

Etika berpakaian ke pejabat tak semestinya harus sentiasa formal. Ada juga pejabat yang membenarkan pekerjanya berpakaian kasual dan santai. Anda perlu ketahui dahulu kod pemakaian bagi pejabat anda sebelum anda memilih pakaian apa yang sesuai untuk dipakai. Takkanlah anda seorang sahaja nanti yang beriya berpakaian formal sedangkan rakan-rakan yang lain santai sahaja. Janggal pula nanti.

  • Pakai pakaian yang senonoh

Pejabat adalah tempat professional. Berpakaian terlalu ketat, singkat atau jarang tidak kira bagi perempuan mahupun lelaki pastinya tidak sesuai dengan budaya di Malaysia. Malah boleh membuatkan sesetengah rakan sekerja berasa tidak selesa.

  • Pilih pakaian yang tidak mempunyai terlalu banyak corak

Harus diingat, pejabat adalah tempat golongan professional. Berpakaian dengan corak yang terlalu banyak akan membuatkan anda seperti ingin ke majlis keraian pula. Tetapi tidak semestinya anda harus berpakaian terlalu ringkas. Nanti penampilan anda nampak membosankan pula. Anda harus bijak dalam mengetahui garis sempadan antara terlalu meriah dan terlalu ringkas.

  • Pastikan pakaian anda sentiasa kemas

Penampilan anda haruslah sentiasa kemas untuk ke pejabat. Pastikan rambut anda disisir rapi dan sapukan minyak rambut jika kelihatan tidak terurus. Bagi kaum wanita, pastikan tudung digosok kemas. Jika anda sering kesuntukan masa untuk menggosok tudung, anda boleh dapatkan tudung yang tak perlu gosok di https://bidadarihouse.com/.  Pelajari juga cara-cara penggayaan tudung yang sesuai untuk kepejabat. Mungkin video daripada Intan Syafiqah ini boleh membantu https://www.youtube.com/watch?v=sr4hHlkQvXw

  • Jangan pilih aksesori yang terlalu meriah

Boleh sahaja jika anda hendak memakai aksesori seperti rantai dan gelang sebagai pelengkap gaya anda. Tetapi jangan la berlebihan. Terlalu meriah pula jadinya. Orang yang melihat pula terasa sarat.

  • Pakai alat solek yang ringkas

Bagi wanita, tanpa solekan ke pejabat akan membuatkan penampilan agak kusam dan kelihatan seperti orang tidak sihat. Memakai alat solek ke pejabat penting untuk menampakkan diri anda lebih ceria dan segar lebih-lebih lagi jika anda sering berjumpa pelanggan. Namun, jangan lah terlalu berlebihan pula dalam bersolek. Jika pembayang mata anda sahaja orang dari jarak 100 meter pun boleh nampak, bukankah anda kelihatan seperti mahu ke pesta?

  • Pilih kasut yang sesuai

Jika pejabat anda membenarkan kod pakaian kasual, tidak salah anda memakai kasut sneaker ke pejabat tidak kira lelaki mahupun perempuan. Namun, jika pejabat anda memerlukan anda untuk berpakaian formal, pakailah kasut yang sesuai. Kasut yang terbaik adalah kasut yang bertutup. Nampak kemas dan selesa. Jangan pula anda memakai selipar untuk ke pejabat melainkan dengan alasan tertentu seperti sedang diserang gout. Nampak tidak professional.

Penting untuk kita sentiasa kemas dan mengikut etika yang sepatutnya semasa di pejabat. Bukan sahaja sedap mata memandang, kita pun akan selesa untuk membuat kerja meskipun ketika deadline banyak mengejar. Maklumlah, kita akan menghabiskan masa lebih kurang 8 jam di pejabat. Kalau tak selesa dan kerja pun bertimbun, kan lebih stress? Oleh itu, pastikan pakaian anda sentiasa kemas dan mengikut garis panduan yang sepatutnya.

Bawal Cotton Turki: Alah membeli, menang memakai

Jika hendak bercakap tentang tudung bawal, tidak dinafikan memang sudah banyak di pasaran. Namun,keistimewaan tudung Bawal Cotton Turkey (BCT) keluaran Bidadarihouse ini terletak pada kualitinya yang tiada tolok bandingan.

BCT merupakan tudung bawal premium yang diperbuat daripada kain kapas diimport khas daripada Turki. Kelembutan tudung bawal ini mudah sahaja menambat hati para hijabi. Tidak hairanlah BCT menjadi tudung signature bagi Bidadarihouse dan berjaya mencecah jualan melebihi 10,000 unit meskipun baru sahaja dilancarkan pada Mac 2018.

Kualiti tinggi jaminan Bidadarihouse

Pihak Bidadarihouse sangat teliti dalam pemilihan material tudung demi kepuasan hati pelanggan. BCT juga tidak terkecuali. Atas dasar ini, Bidadarihouse mampu mengeluarkan produk BCT yang lembut, tidak jarang serta tidak panas. Sekali sentuh sahaja pasti anda akan terkesima. Boleh dikatakan belum ada lagi tudung bawal di Malaysia yang menggunakan material kapas import daripada Turkey. BCT adalah satu-satunya.

Uniknya tudung bawal BCT ini, meskipun kainnya selembut kapas, tetapi masih mudah untuk dibentuk. Tudung yang mudah dibentuk merupakan faktor penting bagi menilai kualiti sesuatu tudung. Maklumlah, siapa sahaja yang suka tudung yang senget-benget lebih-lebih lagi semasa berada dalam sesuatu majlis. Boleh potong mood.Tetapi dengan BCT, hendak dipakai semasa bersukan pun masih selesa terletak elok dan tidak panas.

Bagi mereka yang mempunyai kulit muka sensitif pula, Bidadarihouse memahami masalah anda. Menurut mereka yang pernah mencuba BCT, tudung bawal ini sangat mesra dengan kulit muka. Materialnya yang dipilih dengan elok tidak memberi kesan kepada kulit muka. Tak perlu risau dengan kegatalan ataupun timbul kemerahan. Anda akan kekal selesa meskipun setelah berjam-jam memakai tudung ini.

Cara penjagaan tudung bawal BCT ini juga tidak susah. Meskipun kami menyarankan anda untuk mengikuti tip-tip disini, (link ke artikel ‘Tips Penjagaan Tudung Bawal’), tetapi menurut pelanggan kami BCT masih boleh dibasuh seperti biasa. Namun seeloknya janganlah dicampurkan dengan pakaian yang kasar seperti seluar jeans dan jaket kerana mana-mana tudung bawal sifatnya lembut, jadi tidak sesuai jika dicampurkan dengan kain yang diperbuat daripada material kasar.

Ukuran Turki, ukuran patuh syariah

Tudung bawal BCT ini berbentuk segi empat sama dan hadir dalam dua bidang iaitu bidang 50 dan bidang 60. Ukuran bidang tudung ini mengikut ukuran Turki dimana ukuran standardnya adalah:

Bidang 50             : 120cm x 120cm

Bidang 60             : 140cm x 140cm

Oleh itu jangan terkeliru ya dengan ukuran tudung bawal yang lain. Pastikan anda mengukur dulu bidang mana yang dirasakan sesuai untuk anda sebelum membeli.

Terdapat lebih 20 warna BCT yang terlah dikeluarkan dan oleh kerana permintaan tudung ini sangat tinggi, pihak Bidadarihouse merancang untuk mengeluarkan lebih banyak lagi pilihan warna. Untuk sementara ini, warna green jade seperti dalam gambar ini merupakan warna yang paling laris dan menjadi permintaan ramai. Cantik dan manis, kan?

#bidadarifans manis berbawal cotton Turki

Jika anda berminat untuk melihat warna-warna serta harga yang ditawarkan, boleh sahaja layari https://bidadarihouse.com/product-category/bct/. Jangan rambang mata pula melihat variasi warna yang ada. Kalau anda berada di Lembah Klang dan ingin merasa sendiri kelembutan tudung bawal BCT ini, anda boleh lawati butik mini Bidadarihouse yang terletak di Petaling Jaya.

Testimoni

Pelanggan 1

“Tak gosok pun menjadi awning tudung tu”

Pelanggan 2

“Mula-mula ingat lembut susah nak bentuk tudung tu. Tapi bila pakai senang sangat nak bentuk. Tak jarang pun. Suka sangat”

Pelanggan 3

“Terus bukak dan happy gila dengan material dia. Just gosok dekat bahagian muka je sebab kena lipat. Tak payah tiup pun terletak cantik dekat muka takde gelembung-gelemebung”

Pelanggan 4

“Love the color and the texture. Now risau dengan diri sendiri sebab dah jatuh cinta sangat-sangat dengan BCT”

Pelanggan 5

“Saya pakai untuk konvo saya semalam. Memang best sangat, on point je walaupun pakai dengan mortar”

Ketahui Jenis-jenis topeng muka (mask) dan keberkesannya

Di musim COVID-19 yang sedang merebak di seluruh Malaysia dan dunia ketika ini, ramai yang berpusu-pusu untuk mendapatkan topeng muka sebagai langkah pencegahan. Terdapat pelbagai jenis topeng muka yang terdapat di pasaran namun sejauh manakah keberkesanan setiap topeng muka tersebut?

Sebelum kita pergi dengan lebih mendalam tentang jenis-jenis topeng muka ini, penting untuk kita ketahui siapa sebenarnya yang benar-benar perlu untuk memakai topeng muka ini.

Golongan yang perlu memakai topeng muka di musim COVID-19

Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), jika anda sihat tubuh badan, anda tidak perlu memakai topeng muka kerana sehingga kini, tidak ada penemuan yang mencatatkan memakai topeng muka boleh mengelakkan jangkitan COVID-19. Tetapi jika anda sedang merawat mereka yang dijangkiti COVID-19, anda perlu untuk memakai topeng muka apabila sedang merawat atau berada dalam satu bilik dengan pesakit.

Hal ini sama juga jika anda mengalami gejala seperti batuk, selesema dan sesak nafas, anda wajib memakai topeng muka untuk mengelakkan virus daripada merebak. Dapatkan rawatan dengan secepat mungkin jika anda mengalami gejala agar tidak berlarutan dan berisiko menjangkiti orang awam.

Jenis-jenis topeng muka

  1. Topeng bedah (surgical mask)

Topeng bedah antara yang sedang mendapat permintaan hangat kini sehingga kerajaan perlu meletakkan harga siling agar penjual tidak menjual dengan harga yang melampau.

Topeng bedah merupakan topeng muka pakai buang dan boleh dipakai sekali sahaja. Pemakai tidak dibenarkan berkongsi topeng yang telah dipakai dengan orang lain untuk mengelakkan penyebaran virus kerana topeng ini hanya mampu menyekat virus daripada masuk ke rongga hidung dan mulut tetapi tidak mampu membunuhnya.

Jika dipakai dengan betul, topeng bedah mampu menyekat titisan, semburan atau sebaran cecair yang mengandungi virus. Titisan tersebut akan terkumpul pada permukaan luar topeng muka oleh itu elakkan daripada memegang topeng muka anda semasa sedang memakai ataupun ketika hendak menanggalkannya. Basuh tangan anda dengan bersih jika anda terpegang topeng muka anda.

Topeng bedah ini juga berfungsi untuk menghalang air liur dan bahan kumuhan anda daripada keluar dari ruangan topeng oleh sebab itu penting untuk anda memakainya jika mengalami gejala.

  • Topeng N95

Topeng jenis N95 berguna jika anda ingin menghalang habuk atau ketika kecemasan perubatan. Topeng ini hanya boleh menghalang zarah tetapi tidak mampu menghalang gas atau wap oleh itu sesuai dipakai ketika jerebu. Reka bentuk N95 bertujuan agar dapat melekap elok pada muka agar benar-benar berkesan untuk menentang virus yang boleh merebak melalui udara.

Topeng N95 juga bersifat pakai buang. Oleh itu, dilarang sama sekali untuk berkongsi topeng ini jika anda sudah memakainya. Seperti topeng bedah. N95 juga berfungsi untuk menghalang cecair daripada memasuki rongga muka.

Namun begitu, topeng N95 tidak sesuai digunakan oleh mereka yang menghidapi masalah pernafasan yang kronik, masalah jantung  atau apa-apa penyakit lain yang berkaitan dengan pernafasan kerana reka bentuknya boleh menyebabkan kesukaran bernafas.

Gambar hasil carian google

  • Topeng muka kain

Jika anda sering melihat artis Korea memakai topeng muka, inilah jenis topeng muka yang mereka pakai. Topeng muka yang dierbuat daripada kain ini meskipun cantik kerana mempunyai pelbagai bentuk dan corak, ianya tidak mampu menghalang virus daripada masuk ke rongga muka. Kebanyakkan mereka yang memakai topeng muka ini adalah bertujuan untuk melindungi muka daripada matahari dan habuk jalanan seperti yang sering kita lihat di Vietnam.

gambar hasil carian google

Mengetahui jenis-jenis topeng dan keberkesannya penting agar kita tidak mudah kelam-kabut dan tersilap beli apabila tiba waktu memerlukannya. Buat masa ini, pastikan anda memakai topeng bedah apabila perlu semasa musim Covid-19 ini. Semoga usaha kita dapat membantu melindungi diri daripada dijangkiti.

Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Bersama Anak Di Rumah semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

Aktiviti Yang Boleh Dilakukan Bersama Anak Di Rumah semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

Dengan pelbagai jenis virus yang sedang menular sekarang, pasti ada sesetengah ibu bapa yang memilih untuk meluangkan masa bersama anak-anak dirumah sahaja sebagai langkah pencegahan. Akan tetapi, terlalu lama dirumah tanpa sebarang aktiviti pasti akan menimbulkan rasa bosan. Mulalah anak-anak meminta untuk bermain gadjet atau menonton TV. Ini sangat tidak bagus!

Jangan khuatir. Disini kami sediakan lima idea pelbagai aktiviti yang boleh anda lakukan bersama anak-anak meskipun dirumah sahaja. Apa yang penting, kreativiti anda sebagai ibu bapa amat penting bagi menjayakan misi ini.

1. Bermain mainan berpapan

Terdapat banyak mainan berpapan yang berfaedah boleh dimain bersama anak-anak seperti Monopoly, Sahiba, snakes & ladders dan catur. Permainan ini bukan sahaja dapat memupuk semangat berdaya saing dan menajamkan minda, bahkan ada sesetengah permainan dapat membantu memperkaya kepakaran matematik serta bahasa.

Jika anda tiada masa untuk membeli mainan berpapan ini, dapatkan sahaja secara pembelian atas talian di laman web https://www.toysrus.com.my/board-games

2. DIY melalui barangan kitar semula

Pupuk semangat cintakan alam sekitar dalam diri anak-anak anda dengan menggalakkan mereka mengitar semula barangan terpakai. Melakukan aktiviti DIY dengan menggunakan barangan yang boleh dikitar semula merupakan satu langkah yang bijak serta bermanfaat.

Anda boleh mengajak anak anda mencipta permainan baru seperti telefon tin yang terkenal satu masa dahulu. Sambil anda meluangkan masa bersama anak, dapat juga mengimbau kenangan zaman kanak-kanak.

3. Bermain charade

Charade merupakan aktiviti yang bagus bagi mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Cara permainannya mudah sahaja. Bahagikan ahli keluarga kepada beberapa kumpulan sama rata. Setiap kumpulan memerlukan ahli sekurang-kurangnya dua orang. Lantik satu wakil untuk menjadi pemberi klu dan ahli selebihnya harus meneka apa yang hendak disampaikan melalui klu tersebut.

Terdapat banyak kategori yang boleh dipilih seperti peribahasa, hidupan laut, pekerjaan dan banyak lagi. Pemenang dikira melalui jumlah tekaan yang paling banyak dalam masa satu minit. Selain dapat mengasah minda, permainan ini juga dapat menambah ilmu pengetahuan am.

Untuk lebih mudah, anda boleh sahaja muat turun aplikasi Charades! melalui Google Playstore atau Appstore

Image result for charades app for android

4. Bercucuk tanam

Nampak tak keasyikkan dia?

Jika anda mahu melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh bersama anak anda, bercucuk tanam merupakan aktiviti yang paling sesuai. Aktiviti ini bukan sahaja dapat memupuk semangat cintakan flora tetapi juga dapat memberi pendedahan kepada anak-anak mengenai kitaran alam. Anak-anak dapat pelajari pelbagai jenis pokok serta nama saintifiknya serta mengetahui hidupan kecil lain seperti cacing, serangga dan jika bernasib baik mereka dapat melihat rama-rama yang sedang mencari bunga. Secara tidak langsung ibu bapa mendapat kelebihan kerana mendapat seorang pembantu percuma.

5. Membuat kuih atau kek

Ramai para ibu bapa yang menganggap kerja di dapur hanya boleh dilakukan bersama anak perempuan sahaja. Persepsi ini salah sama sekali. Lihat sahaja kejayaan adik Danish Harraz yang baru sahaja berusia 12 tahun tetapi sudah berjaya mendapat gelaran chef cilik.

Aktiviti membuat kuih atau kek ini sesuai dilakukan bersama seisi keluarga lebih-lebih lagi apabila tiba saat mendekorasi. Pasti akan timbul pelbagai idea kreatif daripada anak anda. Selalunya, mereka akan memilih untuk melakukan dekorasi berdasarkan watak kegemaran mereka.

Selesai membuat kek atau kuih, tibalah waktu yang ditunggu-tunggu iaitu acara minum petang. Waktu minum petang akan jadi lebih bermakna apabila dinikmati bersama-sama apatah lagi dengan kehadiran kek atau kuih hasil kerja tangan bersama. Ini pasti menjadi memori yang indah buat anak-anak anda.

Bagi mereka yang berada di Lembah Klang, anda boleh dapatkan peralatan untuk membuat kek di Pasaraya Rakan. Layari laman web mereka https://rakanda.my/ untuk ketahui lokasi yang berhampiran.

Sebenarnya terdapat banyak aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak-anak dirumah. Apa yang penting, ibu bapa haruslah bijak dan kreatif dalam mencari idea serta mengerah tenaga. Tidak lupa juga, anak-anak yang masih dalam fasa ingin belajar pasti akan melakukan sedikit kesalahan. Banyakkan bersabar kerana inilah masanya untuk anda mendidik anak-anak agar lebih berhati-hati.

Lindungi diri daripada COVID-19

Lindungi diri daripada COVID-19

Belum reda isu penularan wabak influenza A, pada awal tahun 2020 ini kita dikejutkan pula dengan kemunculan penyakit baru iaitu virus corona ataupun singkatannya COVID-19. Virus yang berasal daripada Wuhan ini tergolong dalam golongan virus SARS yang juga pernah menyerang dunia termasuk Malaysia sekitar tahun 2003. 

Simptom dan gejala dijangkiti

Menurut kajian, COVID-19 mampu hidup didalam badan manusia antara 2 hingga 14 hari sebelum seseorang itu menunjukkan tanda-tanda dijangkiti. Selain itu juga, ada sesetengah penghidap tidak menunjukkan sebarang gejala dan mereka ini digelar sebagai healthy carrier atau carrier dan masih mampu boleh menjangkiti orang sekeliling. 

Namun, sesetengah pula akan menunjukkan gejala seperti: 

  • Demam panas
  • Batuk atau sesak nafas
  • Cirit-birit
  • Selesema
  • Penumonia

Oleh itu, jika anda mempunyai tanda-tanda seperti diatas, segera dapatkan rawatan doktor. Jangan berlengah kerana kecuaian anda boleh meragut nyawa anda dan juga orang lain.

Bagaimana COVID-19 merebak

COVID-19 merupakan virus yang jatuh dalam kategori zoonotic dimana virus tersebut merebak daripada haiwan kepada manusia. 

Seperti penyakit selesema yang lain, COVID-19 boleh merebak melalui titisan cecair yang tersembur daripada sistem pernafasan apabila seseorang itu batuk, bersin atau sedang bercakap. Seseorang boleh dijangkiti apabila beliau menyentuh permukaan yang mempunyai semburan titisan cecair ini dan kemudian menyapu mata, hidung atau mulut tanpa membersihkan tangan terlebih dahulu. 


COVID-19 di Malaysia

Disebabkan virus ini masih baru, saintis masih belum lagi menjumpai apa-apa vaksin bagi mengelak jangkitan Covid-19. Di Malaysia, kerajaan memandang serius mengenai virus ini yang kian merebak diserata dunia dan pelbagai langkah pencegahan telahpun diambil. Hasilnya, Malaysia mampu mencapai tahap kesembuhan sebanyak 80% dengan tiada kematian akibat COVID-19 dicatatkan setakat ini. Malaysia masih lagi berusaha membantu para pesakit yang dijangkiti agar kembali sembuh seperti sedia kala. 

Cara melindungi diri daripada dijangkiti

Namun begitu, meskipun pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan, kita tidak harus berlepas tangan. Usaha bagi menghindari sebarang jangkitan tetap harus dilakukan. Selain daripada melindungi diri, kita sebenarnya sedang membantu menghapuskan virus tersebut daripada terusan tersebar. 

Memakai topeng muka juga salah satu langkah pencegahan yang boleh diambil

Terdapat pelbagai langkah yang boleh diambil bagi melindungi diri anda serta orang terdekat daripada dijangkiti;

  1. Sentiasa rajin basuh tangan

Ingat ya, virus sangat mudah merebak melalui sentuhan. Pastikan anda membasuh tangan sebelum makan atau sebelum menyentuh bahagian muka anda. Gunakan sabun dan bilas tangan anda sehingga diyakini bersih. Pastikan juga bahagian kuku anda dibersihkan. Lap tangan anda dengan tuala bersih. Jika tiada sumber air berhampiran, sediakan satu hand sanitizer dalam beg anda sebagai pengganti. 

2. Elakkan tempat yang berisiko tinggi

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Oleh itu, seeloknya elakkan daripada mengunjungi tempat yang berisiko tinggi seperti lapangan terbang dan hospital. Jika tiada keperluan atau bukan dalam keadaan kecemasan, tangguhkan dulu perjalanan anda. Kalau anda benar-benar perlu untuk ke tempat berisiko tinggi, pastikan anda memakai penutup muka dan hand sanitizer sepanjang berada disana. 

3. Dapatkan rawatan dengan segera

Jika anda mempunyai gejala dijangkiti, lebih-lebih lagi jika anda baru pulang dari luar negara, segera berjumpa dengan doktor untuk lakukan pemeriksaan. Diagnosis awal boleh membantu mencegah daripada virus merebak serta lebih tinggi peluang untuk sembuh. 

4. Pastikan makanan berasaskan haiwan dimasak dengan betul

Bagi peminat daging, hentikan sementara masakan ‘rare’ atau ‘medium’. Pastikan daging tersebut sudah cukup masak sebelum anda menikmatinya. Begitu juga denga masakan telur dimana sebolehnya elakkan daripada memakan telur separuh masak.

Melalui usaha bersama antara kita dan kerajaan, kita mampu mencegah COVID-19 daripada terus memasuki Negara. Apa yang penting, kesedaran semua pihak mengenai pentingnya tempoh kuarantin sangat membantu daripada penyebaran virus tersebut. Sama-samalah kita menjadi manusia yang bertanggungjawab dalam melindungi sesame kita.